onsdag 19 oktober 2011

Bulgursallad


Mums! Jag älskar denna bulgursallad!

2,5 dl bulgur kokas i 5 dl saltat vatten under 12 min
låt svalna
1 paprika rostas i ugnen 200 grader i 20 min
dra sedan av skalet och skär i bitar
½ rödlök, finhackas
1 tomat (eller flera små) kärnas ur och skärs i bitar
ca 50 g babyspenat (eller så mycket du vill)
1 vitlöksklyfta pressas eller hackas
lite sambal oelek eller hackad chili
salt
basilika, färsk eller torkad
en pressad citron och lika mycket olivolja
oliver, om du vill

Blanda ovanstående i en skål eller bunke.
Ät och njut!

3 kommentarer:

  1. Ser ju smarrigt ut! Fast att värma upp ugnen till 200 grader bara för att grilla en endaste paprika lät för klimatosmart för min del. Men om man tex bakar bröd eller en kaka direkt efter så gör det ju inget.
    Myra skulle gilla det där tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Jaha, jag tänkte inte på det ur det klimatsmarta perspektivet, mer det ekonomiska för mig (som inte betalar el). Men om man grillar fler och gör en sallad för massor av folk? Eller t ex bröd efteråt.. Ja, ska tänka på det! :)
    Det finns en del kvar, hon kan få smaka. (hoppas hon gillar vitlök)

    SvaraRadera
  3. Helt rätt om du bakar bröd eller en paj efteråt, så brukar jag göra :)

    SvaraRadera